Poznaliśmy nominacje do nagrody MISIE2018, czyli nagrody dla najciekawszych produktów, bohaterów i twórców polskiej kultury popularnej. Najwięcej nominacji w tegorocznej edycji zdobyli: Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Paweł Pawlikowski, Aleksandra Pisula i Jacek Świdziński.
ROZBAWIŁO
Atak paniki (film kinowy – http://atakpaniki.pl) Producent Jan Kwieciński; Reżyseria Paweł Maślona
za umiejętność przełożenia ludzkich przywar na uniwersalny język komedii, wielobarwną paletę pełnokrwistych bohaterów i scenariusz, w którym poczucie humoru spotyka się z refleksją spod znaku Eugene’a Ionseco.
Chrystus Narodu (animowany film krótkometrażowy) Reżyseria Ewa Drzewicka
za niezwykle trafne przedstawienie aktualnego obrazu naszego kraju, przy wykorzystaniu prostych środków i genialnego poczucia humoru.
La La Poland (telewizyjny program satyryczny – https://vod.tvp.pl/website/la-la-poland,36806602) Producent Anna Jaroch-Okapiec; Reżyseria Wawrzyniec Kostrzewski
za umiejętne wykorzystanie dorobku kabaretowego, ubranie całości w nową jakość i ciekawe połączenie opowieści w spójną całość.
Nowe wiersze sławnych poetów (cykl tekstów w Przekroju – https://www.facebook.com/Nowe-wiersze-sławnych-poetów-1537…/) Autor Grzegorz Uzdański
za finezyjne połączenie klasyki i współczesności oraz niebywałe w dzisiejszym świecie ucho do stylizacji. No i za sukces w tak trudnym gatunku jak poezja popularna.
Powstanie. Film narodowy (komiks – http://www.kultura.com.pl/…/225/powstanie-film-narodowy.html) Autor Jacek Świdziński
za idealne uchwycenie wszystkich problemów i bolączek polskiej kinematografii i obrócenie ich w żart. Trochę gorzkawy, ale smakuje pysznie.
WZRUSZYŁO
Chwytaj dzień (piosenka – https://www.youtube.com/watch?v=SYcLzu97BLg) Muzyka: Zbigniew Wodecki; Słowa: Jacek Cygan; Wykonanie: Zbigniew Wodecki i Kayah.
za piękne muzyczne pożegnanie upamiętniające Mistrza Polskiej Piosenki w sposób, który z pewnością sprawiłby mu radość.
Książe i Dybuk (kinowy film dokumentalny – http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1243873) Producenci Małgorzata Zacharko, Matthias Miegel, Ann Carolin Renninger; Reżyseria Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski)
za przejmująco nakreślony obraz filmowca zapomnianego, jego dorobek, osiągnięcia i tajemnicze acz przepełnione tęsknotą i samotnością, życie na emigracji.
Młynarski. Piosenka tytułowa (kinowy film dokumentalny – https://vod.pl/…/mlynarski-piosenka-finalowa-caly-f…/076wkes) Reżyseria Alicja Albrecht
za złożony portret legendy polskiego kabaretu i piosenki ukazujący mroczną stronę geniuszu i cenę, jaką bywa obarczony sukces.
Pan Żarówka (komiks – http://www.kultura.com.pl/komiks/236/pan-zarowka.html) Autor Wojtek Wawszczyk
za pełną nietuzinkowej wyobraźni opowieść o życiu będącym wielką metaforą. I za dzieło, którego nadzwyczaj obszerna objętość ani na chwilę nie obniża jakości fabuły.
Zimna wojna (film kinowy – http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1242600) Producenci Tanya Seghatchian, Ewa Puszczyńska; Reżyser Paweł Pawlikowski
za pełną nostalgii opowieść o kraju, którego już nie ma i który wciąż jest w nas. I historię takiej miłości, jakie uwielbiamy oglądać.
WSTRZĄSNĘŁO
Biało Czerwone 2018 (teledysk do piosenki – https://player.vimeo.com/video/275323827) Autorstwo teledysku – ??? Tekst, muzyka i wykonanie piosenki Siostry Godlewskie
za wzorcowy pokaz drażnienia opinii publicznej i umiejętne dostosowanie się do poziomu żenady, który zaprezentowała polska reprezentacja na Mundialu
Był sobie chłopczyk (książka – https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/byl-sobie-chlopczyk) Autorka Ewa Winnicka
za wstrząsającą opowieść o ludzkich losach i jeden z najlepszych polskich reportaży ostatnich lat.
Dalej jest noc (książka – http://www.holocaustresearch.pl/index.php?show=553) Redakcja Barbara Engelking, Jan Grabowski
za zgłębianie mrocznych zakamarków ludzkiej natury i niezwykle ważne świadectwo czynów, które rodzą się w poczuciu bezkarności i przyzwolenia.
Księga wyjścia (książka – https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/ksiega-wyjscia) Autor Mikołaj Grynberg
za oddanie głosu uczestnikom historii i przedstawienie ich osobistych dramatów odzierające z masowej anonimowości wydarzenia marca 68.
Wieża. Jasny dzień (film kinowy – http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1240626) Producent Marcin Malatyński; Reżyseria Jagoda Szelc
za oryginalną w polskim kinie autorską filmową wizję i ciekawy flirt z kinem gatunkowym, za opowieść w której jest więcej pytań niż odpowiedzi, a całość zmusza nas do ruszenia we własną drogę, w poszukiwaniu rozwiązania tajemnicy.
DZIAŁO SIĘ
Atak paniki (film kinowy – http://atakpaniki.pl) Producent Jan Kwieciński; Reżyseria Paweł Maślona
za precyzyjnie nakręcony zegar emocji, którego wskazówki zdają się przyśpieszać w miarę zbliżania się do końca ekranowej historii.
Teraz komiks (wystawa w krakowskim Muzeum Narodowym – http://mnk.pl/wystawy/teraz-komiks) Kuratorzy: Wojciech Jama, Tomasz Trzaskalik, Artur Wabik
za umiejętne wykorzystanie współczesnych możliwości muzeum, by opowiedzieć fascynującą historię o dekadach rozwoju komiksu w Polsce i pozwolić starszym na chwilę miłej nostalgii a młodszym na chwilę świetnej rozrywki.
Człowiek z magicznym pudełkiem (film kinowy – http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1241807) Producent: Izabela Igel, Roman Jarosz; Reżyseria Bodo Kox
za udowodnienie, że w polskim kinie można nakręcić, za niewielkie pieniądze, udany film fantastycznonaukowy.
Kruk. Szepty słychać po zmroku (serial telewizyjny – https://kruk.canalplus.pl) Producent Łukasz Dzięcioł, Piotr Dzięcioł; Reżyseria Maciej Pieprzyca
za umiejętną grę z widzami i stworzenie opowieści o osobistej vendetcie sprawnie mylącej tropy i nieszablonowo ogrywającej kryminalne motywy.
Wataha 2 (serial telewizyjny – https://hbogo.pl/seriale/wataha/sezon-2) Producent Artur Kowalewski, Bogumił Lipski; Reżyseria Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński
za trzymającą w napięciu, aktualną, niebanalną i świetnie skonstruowaną fabułę pełną mięsistych postaci i pięknych bieszczadzkich plenerów.
Wiedźmin (musical w Teatrze Muzycznym w Gdyni – http://www.muzyczny.org/pl/spektakle/9-wiedzmin.html) Reżyseria Wojciech Kościelniak
za udaną próbę przeniesienia na scenę jednego z największych fenomenów polskiej kultury ostatnich dekad. No i za sprawienie, że Geralt się rozśpiewał.
NAJLEPSZY BOHATER
Dresiarz (z filmu animowanego Chrystus Narodu) Scenariusz Ewa Drzewicka
za niezwykle celny, ironiczny portret idealnego superbohatera znad Wisły.
Miłosz (z filmu Atak Paniki) Scenariusz Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula; Aktor Bartłomiej Kotschedoff
za błyskotliwe uchwycenie eskapizmu współczesnego prekariatu i amplitudę emocji na poziomie hollywoodzkich thrillerów.
Rebrow (z serialu Wataha 2) Scenariusz Piotr Szymanek, Katarzyna Tybinka, Bartosz Janiszewski, Marta Szymanek; Aktor Leszek Lichota
za świetnie wykreowaną, wiarygodną i przejmującą postać twardziela z zasadami i za najlepszą brodę w tej części Europy od czasów Rumcajsa
Michał Wyszyński (z filmu dokumentalnego Książe i Dybuk) Scenariusz Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
Za wielki przedwojenny filmowy dorobek, za dokonania w kinematografii światowej i kinie hollywoodzkim po wojnie, a przede wszystkim za bycie tajemnicą samą w sobie.
Pan Żarówka (z komiksu Pan Żarówka) Autor Wojciech Wawszczyk
za przejmującą postać, która mimo wszelakich życiowych kłopotów znalazła swoje miejsce w świecie i może być wzorem dla każdego wyśmiewanego dzieciaka.
NAJLEPSZA BOHATERKA
Zuzanna Bartoszek (z filmu Serce miłości) Scenariusz Robert Bolesto; Aktorka Justyna Wasilewska
za hipnotyzujący portret artystki walczącej o własną indywidualność w świecie masowej konsumpcji.
Halina (z programu telewizyjnego Drunk History) Scenariusz Michał Wójcik; Wcielili się Magdalena Koleśnik i Leszek Lichota
za inteligencję połączoną z urodą i wielkim poczuciem humoru, które przyczyniły się do rozpracowania hitlerowskiej tajemnicy.
Kamila (z filmu Atak Paniki) Scenariusz Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula; Aktorka Aleksandra Pisula
za umiejętną grę napięciem i utrzymywanie widzów w sytuacji voyeurystycznego podniecenia.
Siostra Jacka (z filmu Twarz) Scenariusz Małgorzata Szumowska, Maciej Englert; Aktorka Agnieszka Podsiadlik
za pełnokrwistą postać prostej dziewczyny, dla której wypadek brata staje się okazją do emancypacji i zrewidowania poglądów na temat społecznej roli żony-polki i matki-polki.
Sasza Załucka (z powieści Czerwony Pająk) Autorka Katarzyna Bonda
za rasową bohaterkę sensacyjnych kryminałów, która zrobi wszystko, by rozwiązać sprawę, nawet jeśli przy tym sama pogrąży się w sposób nieodwracalny.
Zula (z filmu Zimna wojna) Scenariusz Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki; Aktorka Joanna Kulig
za ostateczny dowód, że może określenie „femme fatale” wywodzi się z Francji, ale w Polsce ma się jeszcze lepiej niż tam. I za kreację, przed która wszyscy padamy na kolana.
NAJLEPSZY CZARNY CHARAKTER
Amadeusz (z filmu Atak Paniki) Scenariusz Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula; Aktor Olaf Marchwicki
za niemal nieobecną na ekranie postać, która samym głosem potrafi dać wielkiego kopa złych emocji.
Burmistrz Iza (z filmu Gotowi na wszystko. Exterminator) Scenariusz Przemysław Jurek, Michał Rogalski Aktorka Dominika Kluźniak
za stworzenie w filmie fabularnym wiarygodnej postaci czarnego charakteru niczym z kreskówki.
Lech Kaczmarek (z filmu Zimna wojna) Scenariusz Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki; Aktor Borys Szyc
za idealne odtworzenie niespecjalnie przerażającego zła, jakie towarzyszyło nam w PRL-u dominując naszą kulturę, sztukę czy wręcz całe społeczeństwo.
Oscar (z filmu Atak Paniki) Scenariusz Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula; Aktor Nicolas Bro
za ożywienie na ekranie najgorszych koszmarów wszystkich, którzy kiedykolwiek podróżowali zbiorową komunikacją.
Producent (z komiksu Powstanie. Film Narodowy) Autor Jacek Świdziński
za pokazany przy pomocy kilku kresek i przerażających w swej bezpośredniości tekstach portret człowieka, który – jak wiemy od lat – stoi za sporą częścią produkowanych w Polsce filmów.
NAJLEPSZY TWÓRCA
Marcin Masecki (za dokonania muzyczne w Jazz Bandzie Młynarski-Masecki i pracę przy Zimnej wojnie)
za poruszającą umiejętność nadawania nowego życia klasykom muzyki ludowej i miejskiego folku przełamującą ich stereotypowe postrzeganie.
Katarzyna Nosowska (za A ja żem jej powiedziała… oraz ostatnie dokonania muzyczne, aktorskie i internetowe)
za multimedialność (którą podejrzewaliśmy już wcześniej, ale w tym sezonie wybuchła z całą mocą) i za równie wiele talentu w każdej dziedzinie
Paweł Pawlikowski (za Zimną wojnę)
za pójście za ciosem i stworzenie kolejnej fascynującej i wcale nie czarno-białej opowieści o naszej przeszłości, która poraża swą polskością i uniwersalnością zarazem.
Jagoda Szelc (za Wieżę. Jasny dzień)
za bezkompromisowy sposób patrzenia na otaczający autorkę świat i kino, które przepracowane przez jej wrażliwość dały widzom twórczynię nie bojącą się iść „pod prąd”.
Jacek Świdziński (za Powstanie. Film Narodowy)
za konsekwentny minimalizm formalny połączony z olbrzymią wyobraźnią, uchem do dialogów i umiejętnością wskazania absurdów w miejscu, gdzie niby się ich spodziewaliśmy, ale nie byliśmy do końca pewni.