in , ,

Warhammer 40000: Wrath & Glory [Recenzja]

Oto jest!
Kolejna gra fabularna umiejscowiona w przepastnym uniwersum Warhammera 40,000!
Mowa o Warhammer 40000: Wrath & Glory, które niedawno ukazało się na naszym rodzimym rynku w języku polskim dzięki wydawnictwu Copernicus Corporation.

W cenie 215 zł otrzymujemy świetnie wydany podręcznik w twardej oprawie oraz 383 pełnymi kolorów stronami.

Właścicielem licencji jest wydawnictwo Cubicle 7, które starczy wyjadacze kojarzą z wielu innych tytułów, np. Warhammer Fantasy Roleplay: 4 edycja.

Akcja rozgrywa się w systemie Gillead, ośmioplanetarnym systemie zamieszkałym przez ponad 50 miliardów ludzi, który został brutalnie odcięty od Imperium z powodu Wielkiej Szczeliny.

To co najbardziej mi przypadło do gustu to fakt że w tej grze nie jesteś ograniczony do rodzaju postaci, które możesz znaleźć na statku Rogue Tradear lub służąc w Pułku Astra Militarum.
Twoja drużyna może z łatwością składać się z Techkapłana, Siostry Bitwy i Taktycznego Marine.
System daje dużo swobody przy kreowaniu postaci.
Możesz wskoczyć do gry jako Taktyczny Kosmiczny Marine, Inkwizycyjny Akolita, Zabójca z Kultu Śmierci, a może nawet Orkowy Chopak!
Fajną rzeczą w Wrath & Glory jest to, że oferuje wybór poziomów, które zapewniają ramy do rozpoczęcia przygód.
Różne postacie, które są dostępne w Wrath & Glory, dzielą się na cztery różne poziomy gry, które dobrze odpowiadają poziomom mocy osób, którymi zdecydujesz się grać.
System poziomów pomaga podwaliny pod kampanię i zarazem sprawia że możesz od razu wskoczyć do gry jako pełnoprawny Kosmiczny Marine by dziesiątkować oddziały plugawych Xenos.
Poziom mocy postaci uwzględnia typy wrogów, których można napotkać.
Przygotowując się do rozgrywki otrzymujesz określoną liczbę punktów doświadczenia w oparciu o Poziom kampanii, które możesz wydać na Gatunek (Człowiek, Astartes, Primaris, Ork lub Aeldari), Atrybuty, Umiejętności, Talenty itp.
Powyższy system szczególnie przypadnie do gustu maniakom Warhammera 40,000 pochłaniającym książki z tego uniwersum. Nieskrępowani jako Mistrzowie Gry będą mogli śmiało opowiadać fascynujące historie. Wojna Gangów miasta-ula czy inwazja Tyranidów? Obie te opcje są dostępne w zależności na jaki poziom mocy zdecydowali się gracze.

Podstawowy podręcznik zasad Wrath & Glory zawiera mnóstwo różnych rodzajów broni, zbroi, gadżetów. Nie mogło również zabraknąć Mocy Psychicznych.
Ten szeroki arsenał zostanie zapewne w przyszłości rozszerzony za sprawą dodatków do gry, ale już teraz daje graczom olbrzymi zakres możliwości.


A są one konieczne do stawienia czoło potwornościom jakie zawiera znajdujący się w podręczniku Bestiariusz.
Każdy wpis do Bestiariusza ma tabelę, która pokazuje, jaki rodzaj zagrożenia reprezentuje dany wpis na każdym poziomie.

Podstawowy system Gniewu i Chwały jest dość prosty i oparty na puli kości k6. Rzucasz pulą kostek w oparciu o Umiejętność i powiązany z nią Atrybut, licząc wszystkie wyniki 4+ jako sukcesy  z 6 liczącymi się podwójnie. Następnie porównujesz liczbę sukcesów z Liczbą Docelową ustaloną dla trudności testu przez MG.

Oczywiście wszystko co wyżej napisałem to zaledwie czubek wierzchołka góry lodowej.
System gry zawiera wiele pomniejszych elementów wpływających na sposób prowadzenia gry, rozwiązywania wszelakich testów czy wpływających na postacie graczy. Wszystko to urozmaica grę i wpływa na to w jakim kierunku podąży prowadzona historia.

Graficznie podręcznik wypada dobrze, aczkolwiek inna publikacja Copernicusa o identycznej tematyce, Dark Heresy wypada lepiej.
W Dark Heresy klimat grimdark wręcz wylewał się z każdej ze stron. Multum grafik i specyficzne tło stronic oddawały ponury klimat 41. tysiąclecia.
W Wrath & Glory jest oszczędniej. Po przekartkowaniu odnosi się wrażenie że jest to swojska przygodówka drużynowa. Nawet okładka na której widnieje wiele postaci reprezentujących frakcje dostępne dla graczy budzi takie przekonanie.
Dopiero w trakcie zapoznawania się z tekstem można poczuć to z czego słynie uniwersum Warhammera 40,000.

Oczywiście nie oznacza to że brak w podręczniku porządnych grafik. Co to to nie!
Po prostu Dark Heresy pod tym względem postawiło wysoką poprzeczkę.

Niemniej, cały podręcznik wypada schludnie i przejrzyście. Bez problemu w trakcie rozgrywki będzie można odnaleźć poszukiwany paragraf a dołączona tasiemka pozwoli oznaczyć interesującą nas stronę.
Podręcznik jest pięknie i porządnie wydany, sprawiając wrażenie gotowego do licznego przekartkowywania w trakcie nadchodzących sesji.
No i sporo waży. Niemal 2 kg.

Warto wspomnieć że na stronie Copernicusa dostępne są pliki do pobrania za darmo z kartą postaci i jednym scenariuszem, Źródło Miłosierdzia.
Ponadto jest jeszcze jeden scenariusz, Krwawe Bramy, lecz już płatny.

Wszystko to jest dostępne tutaj.

Podsumowując Wrath & Glory  jest kolejnym świetnym systemem RPG, o łatwych do przyswojenia zasadach, który pozwoli zanurzyć się w bezkresnym uniwersum wykreowanym przez Games Workshop.
Warto jednak zaznaczyć że gra ta przyniesie frajdę osobom zaznajomionym chociażby powierzchownie tematyką Warhammera 40,000. To Oni zdecydowanie spędzą mnóstwo czasu na wielu sesjach, które zapewni im omówiony tu podręcznik.
Polecam!

Dane:

  • Producent: Copernicus Corporation
  • Kod produktu: 9781913569006
  • System: Warhammer Wrath and Glory
  • Język: polski
  • Cena: 215 zł

Wampir Maskarada: Kły Zimy – Księga Druga – Seeley, Howard, Pramanik, Gooden [Recenzja]

Kolonizacja [Recenzja]