in , ,

Sztukmistrz z miasta Lublina [z teatralnego notesu]

Kolejny wieczór w Teatrze Polskim w Szczecinie (a może w Lublinie). Tym razem scena włoska w nowej zaskakującej, bardzo ciekawej odsłonie. Kolorowa scenografia, bogactwo kostiumów, doskonały tekst, a to wszystko doprawione wspaniałą muzyką. Czyli gotowy przepis na udany wieczór.

Sztukmistrz z miasta Lublina to spektakl bardzo dynamiczny, kolorowy i urozmaicony scenami pokazów cyrkowych. Jednocześnie skłaniający do refleksji i zadumy nad dążeniami człowieka, jego oczekiwaniami, marzeniami i tym, co tak naprawdę szykuje dla niego los.

Akcja spektaklu rozgrywa się w Lublinie w dzielnicy żydowskiej (i nie tylko). Jednak ja już po pierwszych sekundach przeniosłam się do mojego ukochanego Krakowa, a raczej na Kazimierz. A klimat tego miejsca jeszcze bardziej spotęgował tekst utworu Anny Szałapak (Piwnica pod Baranami):

Grajmy Panu na harfie
Grajmy Panu na cytrze
Chwalmy śpiewem i tańcem
Cuda te fantastyczne

Był on powtarzającym się motywem w spektaklu, niejedynym. Kolejny tekst to utwór Agnieszki Osieckiej Oczy tej małej w pięknym wykonaniu Doroty Chrulskiej (Kataryniarz).

Klimat dzielnic żydowskich w wielu miastach był bardzo podobny. Synagoga, rynek gdzie można było wszystko sprzedać i wszystko kupić, wędrowni akrobaci ze swoimi pokazami, nosiwoda, przekupki itd. Zgiełk, hałas, plotkujące kobiety, biegające dzieci i modlący się chasydzi (w swoich lisich czapach) i tak bardzo charakterystycznych strojach i zadumanych pozach. I ten charakterystyczny śpiew i taniec. Cudowny świat ze swoim unikalnym bogactwem kultury, religii i języka, który już odszedł na zawsze. Świat żydowskiej kultury i obrzędowości – specyficzny, fascynujący, ale zamknięty w swym ciasnym, ortodoksyjnym charakterze. To wszystko mamy w spektaklu. A na tym tle tytułowy sztukmistrz, stojący na granicy dwóch kultur. Jasza Mazur – sztukmistrz, marzyciel, mistrz akrobacji. Zagubiony pomiędzy dwoma światami i kulturami. Tak naprawdę nie należy do świata “zachodniego”, a na własne życzenie ucieka ze swojego świata kultury żydowskiej.

Na specjalną uwagę i wielkie uznanie zasługują elementy cyrkowo-akrobatyczne w wykonaniu aktorów. Są pokazy ogniowe, jazda na monocyklu, żonglerka i to, co w cyrku najefektowniejsze: chodzenie po linie, akrobacje na trapezie i lewitacja w hipnozie. Magia sztukmistrza i pytanie jak on to zrobił?

Widać ogrom pracy aktorów i ich zaangażowanie w przygotowanie tych elementów – efekt zachwyca.

W tak dużym przedsięwzięciu występują prawie wszyscy aktorzy naszego teatru oraz gościnnie: Damian Aleksander (Kantor), Krzysztof Bauman (Wędrowiec), Artur Dykiel (Mały Jasza), Karol Pruciak (Chasyd VII, Akrobata).

Ja miałam przyjemność obejrzeć spektakl z udziałem Damiana Aleksandra (nie ukrywam, że bilet był specjalnie kupiony na ten konkretny skład). I ponownie, tak jak wcześniej po Cabarecie, jestem zachwycona.

Spektakl trwa 180 minut, mogłoby się wydawać, że to bardzo długo. Ja jednak wyszłam z niedosytem, że to tak szybko minęło. Chciałoby się jeszcze zostać na dłużej w tym magicznym świecie Sztukmistrza z miasta Lublina.

O spektaklu:

Spektakl na podstawie powieści autorstwa laureata Nagrody Nobla, Isaaca Bashevisa Singera – „Sztukmistrz z Lublina”, wydanej po raz pierwszy w 1960 roku, a napisanej w języku jidysz. To opowieść o człowieku pełnym sprzeczności, o próbie odrzucenia wiary, buncie przeciwko tradycjom przodków, jak też o pragnieniu spełnienia marzeń.

Jasza Mazur to tytułowy sztukmistrz, mistrz iluzji, akrobata. Większość czasu spędza w drodze, prezentując swoje umiejętności. Ma wierną żonę, a mimo to romansuje z kilkoma kobietami. Balansując na krawędzi dwóch kultur – żydowskiej i zachodnioeuropejskiej, jak też będąc przekonany o swojej wyjątkowości, zrywa z tradycją i religią swoich przodków. Czy przyniesie mu to upragnione szczęście? Dylematy moralne i religijne sztukmistrza ukazane zostały na tle żydowskich obyczajów oraz magicznych i barwnych pokazów cyrkowych.

Obsada:

Jasza Mazur – Jakub Sokołowski

Magda – Joanna Mizgier (gościnnie)

Estera – Joanna Pasternak

Zewtel – Adrianna Szymańska

Emilia – Katarzyna Sadowska

Halinka – Natalie Brodzińska

Kataryniarz – Dorota Chrulska

Wolski – Sławomir Kołakowski

Zaruski – Zbigniew Filary

Bożnica (obsada):

Kantor – Damian Aleksander / Marek Bałata

Cadyk – Jacek Piotrowski

Szames – Wiesław Łągiewka

Wędrowiec – Krzysztof Bauman (gościnnie)

Mały Jasza – Artur Dykiel

Chasyd I – Karol Olszewski

Chasyd II – Zbigniew Filary

Chasyd III – Adam Dzieciniak

Chasyd IV – Mateusz Kostrzyński

Chasyd V – Aleksander Różanek

Chasyd VI – Damian Sienkiewicz

Chasyd VII – Karol Pruciak

Chasyd Anioł I – Krzysztof Niewirowski

Chasyd Anioł II – Piotr Bumaj

Chasyd Anioł III – Dariusz Majchrzak

Bolek – Aleksander Różanek

Nalewki (obsada):

Herman – Michał Janicki

Rejca – Małgorzata Chryc – Filary

Rynek Lublin (obsada):

Chaskiel Nosiwoda – Karol Olszewski

Akrobatka I – Natalie Brodzińska

Akrobatka II – Ewelina Bemnarek

Akrobata III – Piotr Bumaj

Akrobata IV – Dariusz Majchrzak

Akrobata V – Karol Pruciak

Karczma Piaski (obsada):

Gruba Bejła- Katarzyna Bieschke – Wabich

Małka – Małgorzata Iwańska

Pesia Pijaczek – Ewelina Bemnarek

Pimkie Praczka – Lidia Jezierska

Cypka Koklusz – Paulina Maria Janczak

Dwojra Frędzel – Katarzyna Sadowska

Ryfka Kiecełe – Natalie Brodzińska

Miriam Cackie – Dorota Chrulska

Hana Gwóźdź – Karolina Nestorowicz

Bejrisz Wysoker – Adam Dzieciniak

Ślepy Mechł – Karol Olszewski

Chaim Lejb – Zbigniew Filary

Mendełe Kaczka – Mateusz Kostrzyński

Josł Dajcz – Piotr Bumaj

Lejzer Kracmich – Dariusz Majchrzak

Jojne Karabin – Damian Sienkiewicz

Icyk Szpicyk – Krzysztof Niewirowski

Publiczność cyrku Alhambra w Warszawie (obsada):

Katarzyna Bischke – Wabich

Małgorzata Iwańska

Lidia Jezierska

Karolina Nestorowicz

Paulina Maria Janczak

Mateusz Kostrzyński

Karol Olszewski

Aleksander Różanek

Damian Sienkiewicz

Dane techniczne:

  • inscenizacja, reżyseria, choreografia: Jan Szurmiej
  • muzyka: Zygmunt Konieczny
  • libretto: Michał Komar, Jan Szurmiej
  • Songi: Agnieszka Osiecka
  • scenografia: Wojciech Jankowiak, Marta Hubka
  • kostiumy: Marta Hubka
  • kierownictwo muzyczne i przygotowanie wokalne: Maja Koterba
  • asystent reżysera: Mateusz Kostrzyński
  • asystent scenografa: Jan Głąb
  • asystent kostiumologa: Sarah Wiśniewska
  • przygotowanie iluzji: Maciej Pol
  • przygotowanie akrobatyczne: Maciej Czarski
  • premiera: 23 marca 2024
  • inspicjent: Julia Karol
  • czas trwania: 180 min.

Nauka z komiksem. Genetyka i ewolucja tom 3 [recenzja]

Forever Warriors [Z półki zdjęte]