in , ,

Olimpo Tropical [zapowiedź]

Podczas Komiksowej Warszawy będzie miała miejsce premiera 13. pozycji w katalogu wydawnictwa Mandioca. Olimpo Tropical jest mocną historią z rioskich favel. Utrzymana w stylistyce Miasta Boga i Elitarnych, łączy w sobie wartką akcję, gęstą narrację a to wszystko osadzone w bardzo trudnych i skomplikowanych realiach życia w favelach Rio de Janeiro.

Premierę uświetni sam scenarzysta – Andre Diniz, którego od czwartku do niedzieli (23-26.5) gościć będziemy w Warszawie.  Jego wizyta jest okazją do zaprezentowania wystawy poświęconej brazylijskiemu komiksowi. Będzie można ją oglądać w YATCIE przy ulicy Hożej.

O komiksie

Biuca nie ma przyszłości przed sobą. Biuca żyje w faveli. W faveli rządzą silni, uzbrojeni, a Biuca jest kuternogą. Nienawidzi policji za zabicie brata. Biuca marzy o spluwie! Masz spluwę jesteś gość! I tak nie masz przyszłości przed sobą, ale ze spluwą chociaż możesz zdobyć odrobinę szacunku, o którym jako kuternoga możesz tylko pomarzyć. Biuca gwiżdże na mądrości pokoleń, ma swoje, życiowe motto: “Tak naprawdę, żeby zostać prawdziwym mężczyzną, trzeba zrobić trzy rzeczy, co nie mają nic wspólnego z drzewami i książkami. Trzeba zaliczyć pannę, zostać bandytą i zajebać glinę. Tyle”.

André Diniz (Favela w kadrze, 2017) i Laudo Ferreira (Yeshua Absoluto, 2016) stworzyli jeden z najsmutniejszych, najbardziej wstrząsających i siłą rzeczy najprawdziwszych obrazów brazylijskich favel. Laudo by oddać klaustrofobiczny, pozbawiony prywatności, “gęsty” klimat faveli zaserwował nam opowieść zapełnioną 10-12 panelami na stronę, bo w faveli jest za ciasno, zbyt duszno i trudno tam o spokój.

Brazylia jest krajem, w którym dokonuje się ponad 60 000 zabójstw rocznie, większości w favelach. Policja zabija najwięcej ludzi na świecie. W Rio de Janeiro toczy się codziennie wojna. André Diniz do opowiedzenia o niej znalazł klucz klasyczny: mitologię i Szekspira! To musiało zrobić wrażenie! W Portugalii napisano o tym komiksie: “potężny kop w brzuch”.

Scenariusz: André Diniz
Rysunki: Laudo Ferreira
Tłumaczenie: Marek Cichy
Liternictwo: Robert Sienicki
Druk: czarno-biały
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy 120g
Stron: 136
Format: 180x235mm

Doktorant w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Szczecińskim. Redaktor „Zeszytów Komiksowych”. Publikował m.in. w „Pograniczach”, „Midraszu”, „Odrze”, „Fabulariach” i „Tyglu Kultury”. Specjalista ds. projektów edukacyjnych Stowarzyszenia POP-ART.

Deadpool – Najlepszy komiks świata! #2: Koniec błędu [recenzja]

Polski “Produkt” komiksowy [zapowiedź]